۱۳۸۹ دی ۲۸, سه‌شنبه

تئاتر متولد 1361 هم بی سروصدا توقیف شد!

درپی توقیف نمایش هداگابلر و احضار کارگردانش به دادگاه ، امشب نمایش متولد 1361 نیز بی سروصدا توقیف شده بود. امشب پیش از نمایش پیام دهکردی به تماشاگران گفت که ازین که نمایشش با وجود این که در اوج استقبال بوده به پایان رسیده، ابراز تاسف کرد. او که شب آخر را به "تئاتر مظلوم مظلوم مظلوم کشور" تقدیم می کرد، درپایان شعری بامسمااز سعدی خواند:"عشق در دل ماند و یار ز دست رفت/دوستان دستی که کار ز دست رفت..." در پایان نمایش نیز به درخواست ستاره پسیانی، بازیگر نمایش، همه عوامل مقابل تماشاگران قرار گرفتند. اشک های بازیگران نمایش در پایان نشان از ناراحتی شان از توقیف نمایش داشت.
نمایش متولد 1361 که توسط 7 بازیگر که همگی متولد سال 1361 یا بعد از آن هستند اجرا می شود، زندگی دختری است که در سال 1361 به دنیا آمده و زندگیش با بازیگران مختلف تا باردارشدن و زایمان نافرجامش تعقیب می شود.

نمایش با آژیر قرمز زمان جنگ آغاز می شود و به تدریج درمی یابیم با دختری مواجهیم که مادرش پدر معلولش را - که ارمغان سفر ژاپن برایش ازدست دادن پاها بوده - ترک می کند. عناصر آشنای نمایش مثل حمله کمیته ای ها به پارتی ها و بردن دستگیرشدگان به کمیته "وزرا"، حرف های مسخره معلم تربیتی مدارس و افتادن پسر حین فرار از پشت بام، احتمالا از دلایل توقیف بوده اند. در نمایش به فعالیت دختر برای خاتمی نیز اشاره می شود - که اتفاقا پگاه آنگرانی بازیگر نمایش به خاطر همین کار به شدت توسط گروه های فشار زخمی شد -و اینکه کسی که برایش "جیغ جیغ" می کردند، برنده شد اما آن ها شاد نشدند.
درنمایش در مقطع های 1361، 1376، 1382 و 1388 اشاره می شود که آخری زمان سقط جنین 7 ماهه کامل دختر سابق و زن فعلی است که شوهرش حین فرار از کشور با قایق - مثل فیلم تایتانیک که دختر خیلی دوستش داشته و مثل فیلم مرد مرده جیم جارموش - غرق شده. جنین کامل 7 ماهه می تواند نماد انقلابی زودآمده باشد که به درد هیچ کس نمی خورد و سرنوشتی جز نابودی ندارد...


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر